LAG SYDHAVSØERNE

Udvikling på Lolland og Falster

Skiltning og synliggørelse af LAG-projekter

Fra det tidspunkt, hvor du får tilsagn om tilskud til dit projekt, skal du oplyse offentligheden om, at projektet får tilskud fra EU. Det gør du hovedsageligt ved at synliggøre et EU-logo med teksten ”Medfinansieret af den Europæiske Union”.

Hvis du undlader at oplyse, at projektet har fået tilskud fra EU, kan du risikere, at dit tilskud bliver nedsat. Se afsnittene herunder for at finde ud af, hvordan og hvornår du skal gøre hvad.

Standard EU-logoet er blåt med gule stjerner. Benyt dette billede:

Til farvet/mørk baggrund kan du bruge standard EU-logoet med hvid tekst. Du kan se valgmulighederne og hente standard EU-logoet på www.livogland.dk

 

12.1 Kommunikations- og informationsmateriale

Uanset tilskuddets størrelse, skal et af ovenstående standard EU-logoer sættes på dit på kommunikations- og informationsmateriale. Du skal sørge for at EU-logoet ikke er mindre end eventuelt andre anvendte logoer.

Det gælder for materiale, som bliver udarbejdet i løbet af projektperioden med direkte sammenhæng til det, der ydes tilskud til.

 

Eksempler på kommunikations- og informationsmateriale

 Brochurer.

 Foldere.

 Trykte og digitale nyhedsbreve.

 Bøger og e-bøger.

 Plakater.

 Streamers (klistermærker på biler med logoer mv.).

 Annoncer i fx blade, aviser, tidsskrifter og på web.

 Stillingsopslag.

 Visitkort.

 Audiovisuelt materiale (fx film).

 Hjemmesider der omhandler det støttede projekt.

Hvis kommunikations- og informationsmaterialet er udarbejdet i fysisk form skal standard EU-logoet fremgå tydeligt på enten for- eller bagside. Er det ikke muligt at trykke det fysiske kommunikations- og informationsmateriale i farver, kan du benytte et EU-logo i sort/hvid. Det sort/hvide EU-logo findes også på www.livogland.dk

Hvis der i relation til projektet er anvendt Facebook eller andre sociale medier, skal det også her fremgå, at projektet er støttet af EU. Der er ikke krav om at selve EU-logoet skal fremgå på de sociale medier, men blot at EU-støtten beskrives i tekst.

Dette kan gøres ved, at du indsætter teksten: ”Vi/projektholder har fået penge af EU til [projekts titel/indhold]” enten i profilen på din/projektholders officielle sociale medier, eller i opslag der omhandler projektet. Du skal dokumentere dette ved et skærm-dump, når du ansøger om udbetaling.

Hvis der findes hjemmesider, der vedrører det støttede projekt, kan du indsætte link til disse enten i profilen på din/projektholders officielle sociale medier, eller i opslag der omhandler projektet.

 

Dokumentation på udbetalingstidspunktet

 Eksemplar, kopi eller foto af fysisk udarbejdet kommunikations- og informationsmateriale.

 Link(s) til hjemmeside(r).

 En direkte henvisning til din profil eller billeder/skærm-print fra opslag på sociale medier, der dokumenterer skiltekravet.

 

12.2 Fysisk skiltning

Hvis dit projekt har fået tilsagn på over 10.000 Euro (ca. 75.000 kr.), skal du opsætte et tydeligt og synligt skilt eller plakat i A3-størrelse, der informerer om projektet og som har påsat EU-logoet.

Skiltet skal opsættes, så snart du har modtaget tilsagn og være synligt fra du modtager dit tilsagn om tilskud og indtil du har fået udbetalt dit tilskud.

Du kan fx placere skiltet ved indgangen/ eller i receptionen til den bygning hvor projektet befinder sig eller i nærheden af det indkøbte maskiner/udstyr.

Dokumentation på udbetalingstidspunktet:

 To fotos af det fysiske skilt/plakat (et hvor man kan se, hvad der står, og et hvor man kan se, hvor det hænger og hvor stort det er)

 Det er vigtigt, at der ikke blot indsendes et billede af en plakat på en hvid væg, men at placeringen fremgår tydeligt og at størrelsesforholdet indikeres.

 

12.3 Sanktioner ved manglende overholdelse af skiltnings- og logoregler

Du kan risikere at få en sanktion, dvs. en procentvis nedsættelse af dit tilskud, hvis du ikke overholder

skiltnings- og logoreglerne. Derfor skal du, når du søger om udbetaling af dit tilskud, indsende fotodokumentation, hvor korrekt logo og tekst kan ses.

Eksempler på ikke-korrekt skiltning:

 Det fysiske skilt er ikke sat op på et tilstrækkelig synligt sted.

 Teksten er ikke læsbar.

 EU-logo mangler.

 Skiltet er ikke stort nok (mindst A3 format).

 Manglende logo og tekst på en hjemmeside.

 Manglende logo på informations- og kommunikationsmaterialer.

 Manglende logo på sociale medier.

 

Skiltning på erhvervsmæssige hjemmesider

Når du indsætter EU-logo på din hjemmeside, skal du samtidig indsætte link til ELFUL-hjemmesiden (EU's officielle side for Landbrug og Udvikling af Landdistrikter):

https://commission.europa.eu/about-european-commission/departments-and-executive-agencies/agriculture-and-rural-development_da

Benyt nedenstående billede:

Europa-Kommissionens logo




LAG SYDHAVSØERNE, PARKVEJ 37, 4800 NYKØBING FALSTER, CVR: 43419463, TELEFON: +45 6016 8013

FORMAND@LAG-SYDHAV.DK      TANGE@LAG-SYDHAV.DK

Tilgængelighedserklæring




Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk